Blog o sztuce życia i życiu sztuki

Chuligaństwo Art

sobota, 14 listopada 2009

Świat ludzi jest strasznie pokręcony i niezrozumiały. Szkoda, że to nie kieliszek z walerianą. Mrauu...

Max Alexander Alandt (Amsterdam 1875-1935 Den Haag)
Autsch! Verrast door de kat/ Och! Zdziwiony kot/ Zaskoczona przez kota (wersja zaproponowana przez Logosviatora)
Olej na płótnie, 81,5 x 62,5 cm
Link

Obraz przyciąga uwagę dosyć zabawną i nietypową scenką rodzajową. Jednak przy bliższym przyjrzeniu, wywołuje rozważania o starości, samotności, rutynie życia i uzależnieniach, które ona powoduje.

Moją uwagę zwróciły muskularne i opalone ręce przedstawionej na obrazie starszej kobiety. Charakterystyczny czepek wskazuje, że to Holenderka. Najprawdopodobniej, przez całe życie ciężko pracowała- doiła krowy, ubijała masło i robiła ser. Jakie smutki topi teraz w kieliszku? Poczuła się już niepotrzebna, bo gospodarstwo przejęli młodzi, a ona nie wie, co zrobić z nadmiarem wolnego czasu? Fabuła obrazu otwiera przed widzem bramę do domniemań…

niedziela, 18 stycznia 2009

Ta kontrowersyjną instalacja pod nazwą "Entropa: Stereotypy to bariery, które trzeba obalić" zawisła w brukselskim gmachu Rady Unii Europejskiej z okazji czeskiego przewodnictwa. Entropa symbolizuje mapę Europy i 27 państw, należących do UE, a raczej 26, bo na tej stylizowanej mapie zabrakło Wielkiej Brytanii. Być może w ten sposób czeski artysta David Czerny chciał pokazać, że ten kraj trzyma się na uboczu i zajmuje w UE puste miejsce?
Stereotypy narodowe, które miały stanowić wizerunek każdego z krajów Unii, zostały pokazane raczej szyderczo i karykaturalnie. Czy Europa potrafi pośmiać się sama z siebie? David Czerny wymyślił swój żart z iście europejskim rozmachem, bo jak się okazało, 27 artystów z różnych krajów Unii, którzy mieli wziąć udział w realizacji tego artystycznego projektu, to postacie fikcyjne. David Czerny stworzył im biografie i dorobek artystyczny, a dla większej wiarygodności pozakładał im nawet strony internetowe.
Ta instalacja jednych zbulwersowała, ale innym dala do myślenia, bo przecież każdy żart zawiera ziarno prawdy...


Belgia- kraj ręcznie robionych wykwitnych czekoladowych pralinek

 


Litwa, która sika na granice z Rosją. Figurki siusiających chłopców nawiązują pomysłem do słynnej fontanny Maniken Pis. Na wzór figurki z Brukseli, która często jest ubierana w stroje ofiarowane przez różne stowarzyszenia oraz oficjalne delegacje, litewscy chłopaki dostały od Czernego czapki uszanki i postsowieckie buszlaty.

 


Estonia- zmechanizowany sierp i młot

 

 
Malta- niniaturowa wyspa, na której 20 tys lat temu mieszkał równie miniaturowy dziewięćdziesięcio centymetrowy słoń.

 


Na terenie Austrii David Czerny umieścił kominy z czeskiej elektrowni jądrowej w Temelinie, nawiązując w ten sposób do protestu austriackich ekologów.

To chyba najmniej złośliwe elementy instalacji "Entropa". Bo Bułgaria, na przykład, wygląda jak tak zwana „turecka toaleta". Hiszpania, kraj, w którym intensywnie rozwija się budownictwo datowane ze środków unijnych, została przedstawiona jak kawałek betonu. Niemcy są siecią autostrad, ułożonych na wzór swastyki. Holandia, kraj z największą w UE społecznością muzułmańską, jest cała zalana wodą, znad której wystają tylko czubki minaretów. Rumunia to park rozrywki spod znaku Draculi.
A jak przedstawił David Czerny swój rodzimy kraj? Na mapie Czech artysta zamieścił wyświetlacz ze zmieniającymi się kontrowersyjnymi cytatami prezydenta Vaclava Klausa, polityka uznanego za wroga numer jeden w politycznych kuluarach Europy.


"Entropa"- Czechy

Więcej elementów kontowersyjnej instalacji...

 

Polecam: "Zachwycające czeskie jaja", Gazeta Wyborcza

David Černý: Entropa, světadíl plný klišé

niedziela, 16 listopada 2008

Są kobiety pistolety
i kobiety jak rakiety
chude, długie i wysokie
z wydepilowanym krokiem...


Laurie Simmons- Walking Gun, 1991

 


Walking & Lying objects, 1987 - 1991

 


Laurie Simmons- Lying Book (Color), 1990

 


Laurie Simmons- Four Petits-Fours (Studies for Walking Cake) Green, 1989

 


Laurie Simmons- Walking Camera I, Jimmy the Camera, 1987

 


Laurie Simmons- Bending Globe, 1991

 


Laurie Simmons- Walking Pocket Watch (color)/The Music of Regret, 2006

A ja dla własnej wygody
zapuszczam swe ogrody
i kolekcjonuję wzwody...


Laurie Simmons- Room Underneath (Red)

 


Laurie Simmons- Magnum Opus II (the Bye-Bye), 1991

LAURIE SIMMONS- sztuka postfeministyczną

Do notki zostały wykorzystane fragmenty tekstu piosenki Marii Peszek "Kobiety pistolety":

Maria Peszek - Kobiety pistolety
 
1 , 2
http://georgeeliot2.blox.pl/html Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...