Blog o sztuce życia i życiu sztuki
poniedziałek, 30 listopada 2009

D’Ora (Dora Kallmus)
Selbstporträt, Paris 1929/ Autoportret, Paryż
Źródło

Austriacka fotografka żydowskiego pochodzenia Dora Kalmus (1881-1963) albo inaczej Madame d'Ora, zrobiła ten autoportret już będąc w Paryżu, gdzie od 1925r prowadziła własne studio fotograficzne. Wyboista droga do sławy i udowodnienia światu, że kobiety też potrafią, zaczęła się w od pobierania nauki w Berlinie u słynnego niemieckiego fotografa- portrecisty Nicoli Perscheida, potem w 1907r w Wiedniu wspólnie z Arturem Benda, byłym asystentem Perscheida, otworzyła własne studio fotograficzne. Fotografowała znanych ludzi epoki, celebrytów i dzięki nim wspinała się po szczeblach sławy i kariery. Ale sława lubi plątać figle, bo teraz za sprawą nazwiska Dory Kallmus i zrobionych w jej studiu zdjęć niektóre z niegdyś sławnych nazwisk wychodzą z niebytu zapomnienia. Oczywiście, nie dotyczy to poniższych fotografii:

Anna Pawlowa, 1913....................................Tamara de Lempicka, 1929
Atelier Madame D'Ora, Vienna...................Photographed by d'Ora, Studio Paris

Gustav Klimt, 1908. Photo by Dora Kallmus

..Josephine Baker

Madame d'Ora wypracowała swój określony i rozpoznawalny styl również przy fotografowaniu mody. W tej dziedzinie (fashion photography) była pioneerka. Współpracowała z paryskimi magazynami mody "Femina" и "Die Dame".

Luksus, kobiecość, elegancja i główne trendy przedwojennej mody w wydaniu Dory Kallmus:

II wojna światowa wstrząsnęła światem Madame d'Ora i dokonała przewartościowań. W spokojnym i tętniącym życiem okupowanym Paryżu nie było miejsca dla żydów. Musiała uciekać i powróciła dopiero w 1946 roku, jednak była już daleka od fotografowania artystycznej bohemy czy wysokiej mody. Powojenna twórczość Dory Kallmus zaowocowała serią wstrząsających zdjęć , zrobionych w  paryskiej ubojni bydła  i metaforycznie nawiązujących do brutalności wojny. Artystka nie zrobiła tego dla sławy i rozgłosu, chodziło o uświadomienie i przypomnienie ludziom pewnych prawd. Bo cóż sława? Dym...

Atelier d´Ora

Dora Kallmus- History of Photography

Madame d'Ora (Dora Kallmus) 1881–1963- Biography

..........................................................................

sobota, 14 listopada 2009

Świat ludzi jest strasznie pokręcony i niezrozumiały. Szkoda, że to nie kieliszek z walerianą. Mrauu...

Max Alexander Alandt (Amsterdam 1875-1935 Den Haag)
Autsch! Verrast door de kat/ Och! Zdziwiony kot/ Zaskoczona przez kota (wersja zaproponowana przez Logosviatora)
Olej na płótnie, 81,5 x 62,5 cm
Link

Obraz przyciąga uwagę dosyć zabawną i nietypową scenką rodzajową. Jednak przy bliższym przyjrzeniu, wywołuje rozważania o starości, samotności, rutynie życia i uzależnieniach, które ona powoduje.

Moją uwagę zwróciły muskularne i opalone ręce przedstawionej na obrazie starszej kobiety. Charakterystyczny czepek wskazuje, że to Holenderka. Najprawdopodobniej, przez całe życie ciężko pracowała- doiła krowy, ubijała masło i robiła ser. Jakie smutki topi teraz w kieliszku? Poczuła się już niepotrzebna, bo gospodarstwo przejęli młodzi, a ona nie wie, co zrobić z nadmiarem wolnego czasu? Fabuła obrazu otwiera przed widzem bramę do domniemań…

środa, 11 listopada 2009

Richard Emil Miller (amerykański malarz impresjonista, 1875-1943)
Akwarium dla złotej rybki/ The Gold Fish Bowl

- Oby spełniała wszystkie Twoje życzenia!- powiedział pewnego razu Troskliwy Pan do swojej żony i postawił na stół okrągłe akwarium z maleńką Złotą Rybką. Tak minęły cztery szczęśliwe lata spełnionych życzeń i nowych marzeń. Złota Rybka nawet nie musiała wysilać się, bo w wielu sprawach wyręczał ją Troskliwy Pan. A potem… potem kobieta została wdową i wszystkie jej życzenia zniknęły. Siedziała godzinami i patrzyła na tak podobne do kryształowej kuli akwarium z małą welonką. Tajemnicze okrągłe kształty wydobywały obrazy wspomnień, bardziej realne, niż otaczająca rzeczywistość, która wydawała się być złym snem. Złota Rybka niewiele rozumiała z tego wszystkiego, podpływała do szyby i patrzyła z zaciekawieniem- samotność była dla niej czymś zupełnie naturalnym.

Alexander John White (amerykański malarz symbolista, 1856-1915)
Chwila bezczynności, 1885/An Idle Moment
Olej na płótnie, 66.04 x 86.36cm
Prywatna kolekcja

Tak minęły kolejne cztery lata. Złota rybka nie musiała wysilać się, bo Osamotnionej Kobiecie wciąż nie chciało się marzyć. Pewnego dnia rybka przestała jeść. Leżała zrezygnowana na dnie swojej kryształowej kuli. Osamotniona Kobieta wszystko ZROZUMIAŁA. Wyciągnęła z akwarium nieruchome malutkie złote ciałko, położyła na dłoni, pogłaskała.

- Żegnaj, Złota Rybko. Dziękuję, że byłaś z nami, ze mną…

Po kilku dniach w akwarium znowu pływała welonka- Złota Rybka, która potrafi spełniać marzenia, jeśli tylko ją o to poprosi...

Robert Lewis Reid (amerykański malarz -impresjonista)
Kobieta w niebieskim kimono, 1911
Olej na płótnie
Prywatna kolekcja

Historia opisana w tej notce, wydarzyła się naprawdę.

14:59, george_eliot , Bajki
Link Komentarze (8) »
 
1 , 2
http://georgeeliot2.blox.pl/html Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...